مارتین دمپسی: اسد قدرت فزاینده‌ای به دست آورده است
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

نقش مخرب افشاگری اسنودن برای ساختار اطلاعاتی آمریکا
 

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا افشاگری‌های اسنودن را اقدامی مخرب برای ساختار اطلاعاتی این کشور توصیف و به نیروی فزاینده اسد در جنگ داخلی سوریه علیه شورشیان اذعان کرد.

 ژنرال «مارتین دمپسی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا که سمت فعلی وی اخیرا با رای سنا دو سال دیگر تمدید شده است، در مصاحبه روز گذشته خود با شبکه خبری «ای بی سی»، به موضوع افشاگری های «ادوارد اسنودن» مامور سابق سیا، برتری سربازان سوری علیه نیروهای شورشی مستقر در این کشور و همچنین بحران تجاوز جنسی میان نظامیان آمریکایی پرداخت.

دمپسی، اقدام اسنودن در افشای اطلاعات محرمانه مربوط به برنامه های آژانس امنیت ملی آمریکا را «دلسرد کننده» و «مخرب» توصیف کرد و گفت که احتمال دارد روسیه پیشتر به اطلاعات محرمانه مربوط به برنامه های جاسوسی آمریکا دسترسی پیدا کرده باشد.

این ژنرال ارشد آمریکایی گفت: او (اسنودن) منجر شد که آسیب قابل توجهی به ساختار اطلاعاتی ما وارد شود؛ دشمنان ما در حال تغییر روش های ارتباطی خود هستند.

دمپسی با اشاره به اینکه نمی داند اسنودن تا چه اندازه اطلاعات محرمانه در اختیار دارد، حجم اطلاعات این مامور سابق سیا را «چشمگیر» خواند و گفت: اسنودن شخصی نیست که این اقدامات (افشاگری ها) را با اهداف راستین و عالی انجام داده باشد.

اسنودن مامور سابق سیا اخیرا در مصاحبه با روزنامه انگلیسی «گاردین»، از برنامه های فوق محرمانه جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از مکالمات تلفنی و ارتباطات اینترنتی شهروندان آمریکایی و خارجی پرده برداشته و از سوی دولت واشنگتن به جاسوسی متهم شده و اخیرا نیز از روسیه پناهندگی موقت گرفته است.

* اذعان ژنرال ارشد آمریکا به برتری اسد در جنگ داخلی سوریه

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در ادامه مصاحبه خود به موضوع بحران سوریه پرداخت و با امتناع از اذعان به پیروزی دولت «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در جنگ داخلی این کشور، گفت: این نوع درگیری، که یک شورش و جنگ داخلی محسوب می شود، همواره فراز و نشیب داشته است؛ به نظر می رسد که او (اسد) نیروی فزاینده ای به دست آورده است اما من فکر نمی کنم که این وضعیت پایدار باشد.

اذعان دمپسی به نیروی فزاینده اسد در جنگ داخلی سوریه در حالی مطرح شده است که غرب در تلاش است با تامین سلاح و بودجه تروریست ها و شورشیان مستقر در سوریه، شرایط این کشور را ناآرام و زمینه را برای مداخله نظامی فراهم کند.

این فرمانده ارشد آمریکایی در ادامه به بحث های ادامه دار درباره استراتژی آمریکا در قبال سوریه و مداخله مستقیم و یا مداخله از طریق حمایت از شورشیان سوری و جذب شرکا در منطقه اشاره کرد.

بر اساس این خبر، دمپسی اخیرا با «جان مک کین» سناتور جمهوریخواه آمریکا از ایالت «آریزونا» درباره نقش آمریکا در قبال سوریه اختلاف نظر پیدا کرده است؛ دمپسی از مداخله نظامی علیه سوریه با هدایت آمریکا و اجرای منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه حمایت می کند و دمپسی را به تزلزل فکری درباره تسلیح مخالفان سوریه متهم کرده است.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در ادامه مصاحبه خود اعلام کرد که جنگ اخیر آمریکا در عراق که او فرماندهی نیروهای آمریکایی را در جریان آن بر عهده داشت، به معیاری در طرز تفکر وی درباره سوریه تبدیل شده است.

دمپسی گفت که جنگ عراق این ایده را در او ایجاد کرده است که استفاده از قدرت نظامی باید بخشی از یک راه حل کلی استراتژیک شامل شرکای بین المللی و کل دولت باشد؛ این فرمانده ارشد آمریکایی افزود که به کارگیری قدرت، به ندرت نتیجه می دهد و حقیقتا ممکن است هیچ گاه نتیجه ای را که انتظار آن می رود، در پی نداشته باشد.

دمپسی در ادامه مصاحبه خود به موضوع افزایش فساد جنسی میان نظامیان آمریکایی پرداخت و گفت که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در حال بررسی اجرای برنامه ای گسترده توسط نیروی هوایی است که این برنامه مشاوران ویژه را در دسترس قربانیان تجاوز جنسی قرار می دهد.

پنتاگون اخیرا برآورد کرده است که در سال 2012 میلادی، 26 هزار نظامی آمریکایی قربانی تجاوز جنسی شده اند که این میزان در مقایسه با سال 2010 میلادی، 19 هزار و 300 مورد بیشتر است.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در ادامه مصاحبه خود به بحران در مصر پرداخت.

درحالیکه ارتش مصر «محمد مرسی» اولین رئیس جمهور منتخب و دموکراتیک این کشور را در اقدامی که کودتای نظامی تلقی می شود، از سمت خود عزل کرد، «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا به اشتباه اعلام کرده است که ارتش مصر در حال احیای دموکراسی در این کشور است.

دمپسی از هرگونه اظهار نظر درباره این اظهارات کری خودداری کرد و گفت: من نمی خواهم درباره وزیر امور خارجه صحبت کنم. او دیپلمات ارشد کشور ماست.






August 6th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی